Online huiswerkbegeleiding in kleine groepen

Studiebloei 18 weken begeleidingsschema

Aanleren studievaardigheden
6 weken
Begeleiding nieuwe studiegewoonten
6 weken
Coaching bij ontwikkeling zelfstandigheid
6 weken
“Samen staan we sterker: sociaal isolement beïnvloedt het huiswerkgedrag en leerprestaties bij pubers!”

Inleiding

Het is algemeen bekend dat pubers een grote verandering doormaken in hun leven. Ze worden geconfronteerd met nieuwe verantwoordelijkheden, zoals het maken van huiswerk en het behalen van goede cijfers op school. Maar wat veel mensen niet beseffen, is dat sociaal isolement ook een belangrijke rol speelt bij de prestaties van pubers op school. In dit artikel zullen we kijken naar hoe sociaal isolement invloed kan hebben op het huiswerkgedrag en de leerprestaties van pubers. We zullen ook bespreken welke stappen er genomen kunnen worden om te voorkomen dat sociale isolatie schadelijk is voor hun prestaties op school.

Hoe sociaal isolement de motivatie van pubers beïnvloedt om huiswerk te maken en hun leerprestaties.

Sociaal isolement kan een negatieve invloed hebben op de motivatie van pubers om huiswerk te maken en hun leerprestaties. Uit onderzoek is gebleken dat sociale interactie een belangrijke factor is bij het verhogen van de motivatie en betrokkenheid bij schoolwerk. Wanneer pubers zich sociaal geïsoleerd voelen, kunnen ze minder gemotiveerd zijn om hun huiswerk te maken en hun leerprestaties te verbeteren. Het gevoel van sociaal isolement kan ook leiden tot depressieve gevoelens, wat weer kan leiden tot lagere prestaties op school. Pubers die zich sociaal geïsoleerd voelen, kunnen ook minder gemotiveerd zijn om naar school te gaan of deelnemen aan activiteiten waarmee ze betrokken kunnen raken bij andere studenten.

De gevolgen van sociaal isolement op het gebied van leerprestaties bij pubers: wat zijn de risico’s?Hoe beïnvloeden sociaal isolement het huiswerkgedrag en leerprestaties bij pubers?

Het sociaal isolement van pubers kan grote gevolgen hebben voor hun leerprestaties. Uit onderzoek is gebleken dat sociale interactie een belangrijke rol speelt bij de cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer pubers zich sociaal geïsoleerd voelen, kunnen ze minder goed presteren op school. Dit kan leiden tot lagere cijfers, slechtere prestaties in toetsen en eindexamens, en uiteindelijk tot een lager diploma. Daarnaast kunnen er ook psychologische risico’s zijn verbonden aan sociaal isolement bij pubers. Het gebrek aan sociale contacten kan leiden tot depressie of angststoornissen, wat weer invloed heeft op hun motivatie om te studeren en te leren. Ook kunnen ze moeite hebben met het aangaan van nieuwe relaties of met communicatie met andere mensen, wat hun vermogen om informatie te verwerken beperkt.

Hoe kunnen ouders en leraren helpen om sociale isolatie bij pubers te voorkomen en hun leerprestaties te verbeteren?

Ouders en leraren kunnen helpen om sociale isolatie bij pubers te voorkomen en hun leerprestaties te verbeteren door het creëren van een veilige, ondersteunende omgeving. Ouders kunnen hun kinderen aanmoedigen om deel te nemen aan activiteiten buitenshuis, zoals sportclubs of vrijwilligerswerk. Dit kan helpen bij het opbouwen van een sociaal netwerk en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Ook kunnen ouders met hun kinderen praten over hoe ze met andere mensen in contact kunnen blijven, zoals via sociale media of videochat. Leraren kunnen ook helpen door studentengroepjes samen te stellen die bestaan uit verschillende leeftijden en culturen. Door studentengroepjes samenzetten die divers zijn, wordt er meer ruimte gecreëerd voor interactie tussen leeftijdsgenoten waardoor er meer verbondenheid ontstaat tussen de studentgroep.

Vragen en antwoorden

Q1: Wat is sociaal isolement? A1: Sociaal isolement is een toestand waarin iemand zich afgesloten voelt van anderen en geen verbinding heeft met andere mensen. Het kan worden veroorzaakt door fysieke of psychologische factoren, zoals armoede, ziekte of trauma. Q2: Hoe beïnvloedt sociaal isolement, het huiswerkgedrag en leerprestaties bij pubers? A2: Uit onderzoek blijkt dat sociale isolatie bij pubers een negatief effect heeft op hun huiswerkgedrag en leerprestaties. Pubers die geïsoleerd zijn van hun klasgenoten, vriendengroep of familie, kunnen minder gemotiveerd zijn om te studeren en hun schoolwerk af te maken. Ook kunnen ze minder betrokken raken bij de lessen in de klas omdat ze niet dezelfde steun hebben als andere studenten.

Conclusie

Uit onderzoek blijkt dat sociaal isolement een negatief effect heeft op het huiswerkgedrag en de leerprestaties van pubers. Pubers die geïsoleerd zijn, voelen zich vaak minder gemotiveerd om hun huiswerk te doen en presteren slechter in school. Ouders kunnen helpen door hun kinderen te stimuleren om actief deel te nemen aan sociale activiteiten, zoals sport of vrijwilligerswerk, waardoor ze meer verbondenheid ervaren met andere mensen. Dit kan helpen bij het verbeteren van hun motivatie en prestaties op school.
Laat huiswerk de sfeer thuis niet domineren

Wij zorgen er voor dat uw kind de juiste studievaardigheden aanleert, begeleid wordt bij het ontwikkelen van nieuwe studiegewoonten en gecoacht wordt naar zelfstandigheid.

Beperkt aantal plekken

Ervaar hoe verslavend huiswerk maken en leren kan zijn
Wacht niet
Bezetting in percentage
4 uur p/w Onderhouden huiswerk en studievaardigheden
23%
6 uur p/w Opstarten huiswerk en studievaardigheden
34%
8 uur p/w Achterstand aanpakken en opstarten studievaardigheden
Premiumpakket 24%

Bijles

Privé bijles alle middelbare school vakken en niveau's
29,- 1 uur intensief privéles
  • 1 uur privé les
  • Vast tijdstip in de week
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Alleen voor Studiebloei leerlingen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Motivatie keuze

Basis

Onderhouden huiswerk en studievaardigheden
33,- 4 uur per week (2 studieblokken)
  • 2 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richitng Zelfstandigheid
  •  
Meest Gekozen

Standaard

Opstarten van huiswerk en studievaardigheden
45,- 6 uur per week (3 studieblokken)
  • 3 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richting Zelfstandigheid
  •  
Ouderfavoriet

Premium

Bijspijkertraject en opstarten studievaardigheden
57,- 8 uur per week (4 studieblokken)
  • 4 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richting Zelfstandigheid
  •  
Stress keuze

Met veel enthousiasme verwelkomen wij de eerste-, tweede- en derdejaars VMBO, HAVO en VWO scholieren uit de steden e.o.
Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Middelburg, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Alphen a/d Rijn, Lelystad, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, Enschede, Alkmaar, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Assen, Meppel, Dronten, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Harderwijk, Nijkerk, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Groningen, Delfzijl, Stadskanaal, Etten-Leur, Oss, Uden, Beverwijk, Den Helder, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.