Online huiswerkbegeleiding in kleine groepen

Studiebloei 18 weken begeleidingsschema

Aanleren studievaardigheden
6 weken
Begeleiding nieuwe studiegewoonten
6 weken
Coaching bij ontwikkeling zelfstandigheid
6 weken
“Dyslexie is geen belemmering, maar een kans om je zelfregulatie tijdens huiswerktijd te verbeteren!”

Inleiding

Dyslexie is een leerstoornis die gepaard gaat met problemen bij het lezen, schrijven en spellen. Dyslexie kan ook invloed hebben op de zelfregulatie van leerlingen tijdens hun huiswerktijd. In dit artikel zal worden onderzocht hoe dyslexie de zelfregulatie van leerlingen tijdens hun huiswerktijd beïnvloedt. Er wordt gekeken naar verschillende factoren die hierbij een rol spelen, zoals motivatie, concentratievermogen en organisatorische vaardigheden. Daarnaast wordt er ook ingegaan op manieren waarop leraren en ouders kunnen helpen om deze problematiek te verminderen of te voorkomen.

Hoe kunnen leerlingen met dyslexie hun zelfregulatie tijdens huiswerktijd verbeteren?

Leerlingen met dyslexie kunnen hun zelfregulatie tijdens huiswerktijd verbeteren door een aantal strategieën toe te passen. Ten eerste is het belangrijk om de taken die moeten worden uitgevoerd in kleine stukken op te delen. Door de taken in kleinere stukken op te delen, kan de leerling zich beter concentreren en voorkomen dat hij of zij overweldigd raakt door het werk. Ten tweede is het belangrijk om regelmatige pauzes in te lassen tussen elke taak. Deze pauzes helpen bij het verminderen van stress en vermoeidheid, waardoor de leerling beter kan focussen op wat er gedaan moet worden. Ten derde is het belangrijk om eenvoudige technieken zoals visuele herinneringen, muzikale herinneringen of auditieve herinneringen toe te passen om informatie gemakkelijk vast te houden en toegankelijk te maken voor toekomstig gebruik. Als laatste

Wat zijn de voordelen van het gebruik van technologische hulpmiddelen bij het beheersen van zelfregulatie bij leerlingen met dyslexie?Hoe beïnvloedt dyslexie zelfregulatie tijdens huiswerktijd bij leerlingen met dyslexie?

Het gebruik van technologische hulpmiddelen bij het beheersen van zelfregulatie bij leerlingen met dyslexie kan enkele voordelen opleveren. Ten eerste kunnen technologische hulpmiddelen helpen om de leerling te ondersteunen bij het krijgen van vaardigheden die nodig zijn voor effectieve zelfregulatie. Bijvoorbeeld, met spraakherkenningssoftware kunnen leerling met dyslexie hun ideeën sneller en gemakkelijker uitdrukken. Daarnaast kunnen technologische hulpmiddel zoals digitale agenda’s en takenlijsten helpend zijn om de organisatorische vaardigheden te verbeteren, waardoor leerling met dyslexie hun taken beter kunnen plannen en prioriteit geven aan hun werkzaamheden. Tenslotte kan het gebruik van technologische hulpmiddel ook helpend zijn bij het verbeteren van de motivatie en concentratievermogen met feedbacksystems die direct informatie geven.

Hoe kunnen leraren en ouders samenwerken om leerlingen met dyslexie te helpen hun zelfregulatie technieken te verbeteren tijdens huiswerktijd?

Leraren en ouders kunnen samenwerken om leerlingen met dyslexie te helpen hun zelfregulatie technieken te verbeteren tijdens huiswerktijd. Om dit doel te bereiken, is het belangrijk dat leraren en ouders een gezamenlijk plan opstellen om de leerling met dyslexie te ondersteunen. Ten eerste moet er een duidelijk communicatieplan worden opgesteld waarin leraren en ouders regelmatig contact met elkaar hebben over de vordering van de leerling. Dit kan in de vorm van wekelijkse telefoongesprekken of maandelijkse bijeenkomsten zijn, afhankelijk van wat werkt voor alle betrokken partijen. Ten tweede moet er een strategisch plan worden gemaakt dat gericht is op het verbeteren van de zelfregulatie technieken van de leerling tijdens huiswerktijd. Dit plan kan bestaan uit verschillende technieken zoals visuele herinneringen.

Vragen en antwoorden

1. Wat is dyslexie? Dyslexie is een leerstoornis die moeite heeft met het lezen, schrijven en spellen van woorden. Het kan ook problemen veroorzaken bij het begrijpen van gesproken taal en het onthouden van informatie. 2. Hoe beïnvloedt dyslexie zelfregulatie tijdens huiswerktijd bij leerlingen met dyslexie? Leerlingen met dyslexie kunnen moeite hebben om hun aandacht te richten op hun huiswerk, waardoor ze minder productief zijn tijdens de huiswerkuren. Ze kunnen ook meer tijd nodig hebben om taken af te ronden, waardoor ze minder gemotiveerd zijn om hun werk af te maken of de juiste strategieën toe te passen om hun werk efficiënt af te ronden. Daarnaast kunnen ze ook lastigheden ondervindend bij plannings- en organisatorische vaardigheden zoals prioriteit stellen of taken verdelen.

Conclusie

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met dyslexie een lagere zelfregulatie hebben tijdens huiswerktijd dan leerlingen zonder dyslexie. Dit betekent dat deze leerlingen meer moeite hebben om hun aandacht te richten op hun huiswerk en om hun taken efficiënt af te ronden. Daarom is het belangrijk dat leraren, ouders en andere betrokken partijen deze leerlingen extra steun bieden bij het voltooien van hun huiswerk, door hen te helpen met planningsvaardigheden, motivatie en organisatietalent.
Laat huiswerk de sfeer thuis niet domineren

Wij zorgen er voor dat uw kind de juiste studievaardigheden aanleert, begeleid wordt bij het ontwikkelen van nieuwe studiegewoonten en gecoacht wordt naar zelfstandigheid.

Beperkt aantal plekken

Ervaar hoe verslavend huiswerk maken en leren kan zijn
Wacht niet
Bezetting in percentage
4 uur p/w Onderhouden huiswerk en studievaardigheden
23%
6 uur p/w Opstarten huiswerk en studievaardigheden
34%
8 uur p/w Achterstand aanpakken en opstarten studievaardigheden
Premiumpakket 24%

Bijles

Privé bijles alle middelbare school vakken en niveau's
29,- 1 uur intensief privéles
  • 1 uur privé les
  • Vast tijdstip in de week
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Alleen voor Studiebloei leerlingen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Motivatie keuze

Basis

Onderhouden huiswerk en studievaardigheden
33,- 4 uur per week (2 studieblokken)
  • 2 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richitng Zelfstandigheid
  •  
Meest Gekozen

Standaard

Opstarten van huiswerk en studievaardigheden
45,- 6 uur per week (3 studieblokken)
  • 3 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richting Zelfstandigheid
  •  
Ouderfavoriet

Premium

Bijspijkertraject en opstarten studievaardigheden
57,- 8 uur per week (4 studieblokken)
  • 4 x 2 uur huiswerkbegeleiding
  • Keuze uit verschillende dagen
  • VMBO, HAVO, VWO
  • Digitaal leren op maat
  • Landelijk toegankelijk
  • Weg huiswerk conflicten
  • Alle vakken 1e, 2e, 3e jaars
  • Investering in studievaardigheden
  • Wekelijks nieuwe planninggesprek
  • Stimuleren richting Zelfstandigheid
  •  
Stress keuze

Met veel enthousiasme verwelkomen wij de eerste-, tweede- en derdejaars VMBO, HAVO en VWO scholieren uit de steden e.o.
Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Almere, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Breda, Roermond, Leiden, Arnhem, Maastricht, Deventer, Amersfoort, Woerden, Den Bosch, Middelburg, Bergen op Zoom, Waalwijk, Sittard, Alphen a/d Rijn, Lelystad, Nieuwegein, Gorinchem, Leerdam, Enschede, Alkmaar, IJsselstein, Moordrecht, Ede, Veenendaal, Zwolle, Weert, Helmond, Assen, Meppel, Dronten, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Barneveld, Doetinchem, Harderwijk, Nijkerk, Zaltbommel, Wijchen, Zutphen, Groningen, Delfzijl, Stadskanaal, Etten-Leur, Oss, Uden, Beverwijk, Den Helder, Haarlem, Bronckhorst, Montfoort, Zeist, Gouda, Vlissingen, Schiedam, Bodegraven, Waddinxveen, Ridderkerk, Zwijndrecht, Vlaardingen, Tiel, Geleen, Zoetermeer, Voorburg, Brunssum, en Middelburg.